Jdi na obsah Jdi na menu
 


4. 12. 2024

Jste pro rodinu a klasické autory, pak jste nejspíše fašisté, tvrdí americký profesor

[Vyšlo dne 15. XI. 2024 na Mises.org pod názvem Stanley’s Orwellian Anti-Fascism. Autor David Gordon]

 

Jason Stanley je uznávaným filosofem jazyka, ale to z této roztěkané a nekoherentní knihy nepoznáte. Stanley správně říká, že kontrola veřejného vzdělávání je základní charakteristikou fašismu. Všímá si také toho, že fašisté chtějí omezit učební látku tak, že studenti by nestudovali levicové názory mimo toho, pokud by tyto byly cílem kritiky. To plyne dle něj z toho, že pokud chcete vyjmout z učební látky levicové názory, jste pravděpodobně fašisté. 

Pro to abychom se postavili fašismu, myslí si Stanley, že musíme míti veřejné vzdělání, které vyučuje „správný světonázor.“ Něco z toho světonázoru uvedu níže, ale nyní je bodem ke kterému bych chtěl svěřovat vaši pozornost je to, že, zopakuji, musíme míti veřejné školy. Je tak ironické, že se tím Stanley shoduje s fašisty, že vláda musí zajistit to, že zde budou veřejné školy – mohly bychom to nazývat „zglajchšalstování z leva“.

 

mises-erb_ii.jpg

 

Pokud je to to, co má Stanley na mysli, musí být očekáváno to, že pokud oponujete veřejným školám – „nějakému univerzálně přístupnému a výtečnému systému veřejných škol“ – pak Stanley věří, že jste ve spolku s fašisty tím, že si přejete zabránit nutným podmínkám, které jsou nutné pro obranu proti fašismu. A přemýšlí, kdo je proti veřejnému vzdělávání? Je to strašná sekta extrémistů, libertariáni – ve zkratce my. Zde je to, co autor píše o libertarianismu: „Politická filosofie, která tuto hrozbu [pro společnost ovládanou třídní hierarchií] pociťuje nejsilněji – a která spojuje nepřátelství vůči veřejnému vzdělání s podporou třídní hierarchie – je to určitá forma pravicového libertariánství, ideologie, která považuje svobodný trh za pramen za pramen lidské svobody. Tento druh libertariánství oponuje vládním regulacím a vlastně všem formám veřejných statků, včetně veřejného vzdělání.“ 

Když Stanley mluví o „veřejných statcích“, myslí tím statky poskytované vládou, ne „veřejné statky“ v ekonomickém smyslu. Shrnuto, fašisté chtějí silnou vládu, libertariáni chtějí slabou vládu nebo vůbec žádnou vládu, díky tomu jsou libertariáni protofašističtí. A pokud si myslíte, že tato „logika“ je snad sporná, připomeňte si, jak nám Stanley často připomíná, že učí filosofii na „elitní“ universitě (Yale University).

Výše jsem zmínil, že Stanley si myslí, že veřejné školy musí hlásat „správné“ hodnoty ve snaze se bránit fašismu a jednou z nejdůležitějších těchto hodnot je kritický postoj směrem k „tradiční“ rodině. Školy musí učit studenty k tomu, aby byli kritičtí ke genderovým rolím a stereotypům a měli sympatie k vážné situaci LGBTQ studentů. Pokud se zeptáte „proč musí škola vůbec učit sexuální výchovu?“, tak jste zjevně ve spolku s fašisty.

Můžete mne podezírat z toho, že přeháním – jako bych takové věci já dělal – ale Stanleyiho obsese stran napadání tradiční rodiny naznačuje, že by mohl míti přínos z psychiatrické pomoci. Stanley se ptá, kdo je zodpovědný za Putinův fašismus a odpovídá, že to není nikdo jiný než Allan Carlson – obhájce tradiční rodiny, jehož politické názory jsou duší umírněnosti, jak dosvědčí každý, kdo ho zná. Stanley o Carlsonovi říká: „Jeden současný pisatel, který je obzvláště upřímný ohledně genderových rolích a klesající porodnosti je Allan Carlson, pravicový historik extrémně pravicové Hillsdale College ve státě Michigan, který je v penzi, a který strávil většinu své kariéry fixovaný na ztráty z porodnosti jakožto příčinu úpadku západní civilizace. Jak doložil novinářka Masha Gessen, Carlson byl vlivným hlasem při rozvoji současného ruského fašismu.“ Stanley nesdělí svým čtenářům to, že Carlson také podporuje „pro rodinné“ politiky Nového údělu.

Odpůrci levičácké indoktrinace, které dává Stanley přednost, často volají po návratu k hodnotám klasických autorů a osvícenským hodnotám západní civilizace. Tyto lidi Stanley určitě vyjme ze svého vytrvalého stíhání fašistů – ale samozřejmě tak nečiní. Nacisté také dávali přednost zdůrazňování klasických autorů, tak pokud jste jedním z lidí, kteří dávají přednost tomu vzdělávat se pomocí klasický autorů „správným“ způsobem, tedy tak, že ukazujete, že klasičtí autoři nás mohou naučit kritickému přístupu ke genderovým rolím, je to skutečně fašistické. A ačkoli v osvícenství lze najít i dobré věci, je v něm také mnoho rasismu, takže je třeba být vůči němu podezíravý.

Pro vyhnutí se fašismu je základem vyhnout se zmínky o čemkoliv, co nepasuje do výčtu, který si Stanley přeje protlačovat. Chce zdůraznit americký rasismus a vinu jižanských otrokářů, a tak učitelé by neměli zmiňovat to, že v Africe existovalo otrokářství, a že američtí otroci byli na trh dodáváni africkými otrokáři. Říká: „Tato vyprávění jen omlouvají zvěrstva spáchaná Evropany v Africe, ale také slouží k bagatelizaci utrpení, kterému čelili potomci zotročených lidí.“ Stanley je vždy v pozoru, aby rozdmýchal „antifašistickou“ paměťovou díru.

Končím s komentářem, který je úžasný ve své naivitě. Pravice varuje před převzetím universit marxisty, ale Stanley říká, že toto převzetí není reálné. „Ačkoliv sám nejsem marxista, mohu s klidem říci, že žádný marxista by nepodpořil poslání a roli elitních universit, ani by především neinklinoval k tomu zde učit. Opovrhování těmito institucemi pro jejich roli při podpoře a udržování třídní hierarchie je totiž samo o sobě marxistickým postojem.“ Nenastalo, dle našeho nevzdělaného autora, nikdy to, že by marxisté mohli chtít učit na elitní universitě ve snaze změnit její misi? Ale jednou věcí si můžeme býti jisti – Stanley je chtivý udržet si svoji vlastní pozici na elitní universitě. 

 

Překladatel děkuje T. Macháčkovi za konzultaci překladu.